שפיר הנדסה וכאף הספרדית השלימו סגירה פיננסית בארגון בנק הפועלים למימון פרויקט הזכיינות J-Net בירושלים
08.11.20
בנק הפועלים הוביל קונסורציום שכלל שלושה גופים פיננסיים נוספים שיעניקו 3.5 מיליארד ש"ח למימון הפרויקט; הפרויקט כולל את הרחבת הקו האדום ואת הקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בבירה.
שפיר הנדסה וחברת כאף, יצרנית הרכבות והמערכות מספרד, השלימו בליל יום חמישי האחרון (5/11/2020) את הסגירה הפיננסית של פרוייקט ה-JNET , פרויקט זכיינות (PPP) במסגרתו יורחב הקו האדום הקיים ויוקם הקו הירוק של רשת הרכבת הקלה בירושלים. את מימון הפרויקט מוביל בנק הפועלים בהשתתפות הבנק הבינלאומי, אלטשולר-שחם ומגדל חברה לביטוח. היקף הקמת הפרויקט מוערכת בעלות של כ-5.1 מיליארד ש"ח.
הזכיין בפרויקט הינו שותפות של קבוצת שפיר וקבוצת כאף הספרדית שמחזיקות כל אחת ב-50 אחוזים בזכיין, בקבלן ההקמה ובקבלן התפעול והתחזוקה. הזיכיון כולל 15 שנות הפעלה עם אופציה להארכת התקופה ב-10 שנים נוספות וכן 25 שנות תחזוקה. זאת הפעם הראשונה שתופעל בארץ רשת של קווי רכבת קלה.
המכרז לפרויקט הרחבת הקו האדום והקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים פורסם על ידי החשב הכללי במשרד האוצר כמכרז BOT לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מערך הרכבת הקלה בירושלים. במסגרת הפרויקט יוארך הקו האדום הקיים עד לשכונת נווה-יעקב בצפון העיר, ועד לבית-החולים הדסה עין-כרם בדרומה. הארכות הקו הינן באורך כולל של כ-8 ק"מ ותוספת של 13 תחנות. בנוסף, יוקם הקו השני, הקו הירוק, שאורכו כ- 22 ק"מ הכולל 37 תחנות. הקו יחבר את קמפוס האוניברסיטה העברית בהר-הצופים שבצפון העיר עם קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת-רם ויסתיים בשכונה הדרומית גילה; כמו כן, יכלול הקו שלוחה לגבעת-שאול ולשכונת מלחה.
הפרויקט כולל אספקה של 114 רכבות טראם חדישות URBOS 100 ומערכות נלוות לניהול ושליטה מתוצרת כאף ושדרוג 46 רכבות הטראם הוותיקות. בנוסף יוקמו שני מרכזי תחזוקה גדולים חדשים (דיפו) ויורחב מרכז התחזוקה בגבעה הצרפתית.
זהו השלב השלישי והמרכזי במערך הפתרונות התחבורתיים שמספקת המדינה לירושלים, הכולל את סלילת כביש 16 שיהווה שער הכניסה החדש לבירה; השלמת הקו החדש והחשמלי של רכבת ישראל וכעת הקמת הקו החדש של הרכבת הקלה לכדי רשת רכבות קלות שתבצע מעל 500 אלף נסיעות ביום ותתרום משמעותית לחיזוקה ולפיתוחה של העיר.
משנה למנכ"ל בנק הפועלים והממונה על החטיבה העסקית, צחי כהן, אמר כי "הוכח שהשקעה בתשתיות הינה בעלת חשיבות עליונה בעידוד הצמיחה במשק וחשיבות זו אף עולה בעת הזו הן בטווח הקצר בתרומה לשיפור התעסוקה והן בטווח הארוך. כבנק שמימן את הקו האדום הקיים אנו רואים חשיבות רבה להמשיך ולממן את השלב השני של פרויקט הרכבת הקלה בבירה. האסטרטגיה של הבנק היא להמשיך ולהוביל את תחום מימון התשתיות". מבנק הפועלים הובילו את העסקה ליאור מנצר, מנהל מערך מימון פרויקטים ותשתיות ונטע סעדה ראש צוות העסקה.
משותפות שפיר-כאף נמסר כי "השלמת הסגירה הפיננסית בתקופה מאתגרת ובמועד הנוכחי הינה הבעת אמון והוכחה לאיתנות השותפות ולחוזקו של הפרויקט - פרויקט התחבורה הגדול בישראל. הפרויקט אשר מתווה את פיתוח התחבורה בירושלים, הוא משמעותי הן לשפיר ולכאף והן לציבור הרחב ולמדינת ישראל. החיבור בין שפיר, חברה ישראלית ותיקה בתחום, עם ניסיון מוכח בפרויקטים לאומיים וחברת כאף הספרדית בעלת ניסיון רב בפרויקטים בינלאומיים בתחום הרכבות הקלות ובייצורן, הוא חיבור טבעי אשר יתרום משמעותית להצלחת הפרויקט ולהיערכות המשותפת לבאות".
את העסקה ליווה מטעם בנק הפועלים עו"ד יונתן פינקלשטיין ממשרד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל ושות'. מטעם הזכיין ליווה עו"ד דוד מגריזו ממשרד שיבולת ושות', יועץ פיננסי תום מוריס מחברת תאסק. מטעם שפיר הנדסה ליווה עו"ד מיכה טולמן ממשרד פרל כהן צדק לצר ברץ, מטעם כאף ליווה עו"ד סיימון ג'פה ממשרד ברנע ושות'.