לשנות את העסק, לצמצם את המלאי, לעבור לאונליין

 


ועוד כמה טיפים וכלים לעסקים קטנים ובינוניים כדי לעבור את תקופת הקורונה בשלום. מדריך ליציאה מהמשבר

בשנים רגילות, הקיץ הוא תקופת השיא של ענפי הפנאי, הנופש, המזון, התיירות והתרבות. אלה היו אמורים להיות שבועות של חופשות משפחתיות, אינפלציה של תיירים ברחובות, מסעדות מלאות, חגיגה של קניות ובעיקר הרבה זמן שבו מבלים מחוץ לבית. אלא שהמציאות של קיץ 2020 שינתה את כל אלה. השמיים נסגרו והתיירים כבר לא יגיעו, והחשש של הישראלים מהידבקות דורש מעסקים לשנות את המודל העסקי כדי להימנע מקריסה. 

"בתחילת תקופת הקורונה הכנסתי אליי לעסק את וולט, כדי שיעשו משלוחים ולפחות ישאירו קצת תזרים בימים שבהם אי אפשר להביא לקוחות למסעדה", מספר אורן, מנהל מסעדה אסיאתית בגבעתיים, שבימי שגרה מנהל מחזור של כחצי מיליון שקלים בחודש. "אלא שאז הבנתי שהם עובדים רק ברדיוס של כמה קילומטרים מהעסק ולא מעבר. אז הבאתי שליחים משלי והוספתי אותם למעגלים הרחבים יותר, וככה הגדלתי את קהל היעד שלי. הגעתי למקומות שבהם לא הייתי אף פעם בעבר״.

אם בתחילת הדרך היה נדמה שהמשבר הוא עניין של שבועות ספורים, כעת, לנוכח ההתפרצות המחודשת ברחבי העולם ובישראל, והעלייה העקבית במספרי הנדבקים, נכנס לתמונה הצורך באסטרטגיה ארוכת טווח. פתרון שישאיר את העסקים מתפקדים לצד המגפה, ויכין אותם למציאות החדשה.

לתכנן ולהתאזן לאורך זמן

"אנחנו שומעים הרבה כלכלנים בכירים שלא שואלים אם יהיה מיתון, אלא מדברים על כמה זמן הוא יימשך והאם נצא ממנו בשנים הקרובות. זה משהו שעסקים צריכים לקחת בחשבון", מסביר יואב גנץ, מנהל תחום עסקים בחטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים. "כרגע אנחנו רואים שיעורי אבטלה עולים וצריכה פרטית יורדת. ובכל זאת, המצב מאתגר אך בוודאי לא אבוד, ובעלי עסקים צריכים להתארגן בהתאם". 

גנץ, מומחה לתחום העסקים הקטנים והבינוניים, טוען שהמפתח להתמודדות טמון בשני תחומים עיקריים: האתגר התפעולי והאתגר התזרימי. ״כשאנחנו מדברים על אתגר תפעולי, אנחנו מתכוונים למציאות של ניהול העסק במציאות חדשה״, אומר גנץ. ״יכול להיות שיש מחסור בכוח אדם כי חלק מהעובדים בבית, ולצד זה יש דרישות שקשורות בעמידה בתו הסגול כמו בדיקות חום ושמירה על בריאות העובדים והלקוחות. לעיתים נדרש לשנות או להתאים את המוצרים או השירותים שהעסק מספק.

״האתגר התזרימי הוא הפגיעה הקשה בהכנסות. רוב העסקים, בעיקר הקטנים, חוו קיטון במחזורים וירידה בביקושים. מנגד, ההוצאות לא פסקו. הם עדיין צריכים לשלם לספקים, עדיין צריכים לשלם משכורות ושכר דירה. לכן, יש צורך להתאזן ולתכנן איך חוזרים להרוויח לאורך זמן״.


ואיך עושים את זה?

"קודם כל, שומרים על נזילות גבוהה ככל שניתן, זו התרופה של העסק לתקופה של חוסר ודאות. אם יש אפשרות למכור נכסים או ציוד, כדאי לשקול לעשות את זה. אם יש אפשרות לצמצם את המלאי ולהוסיף רק כשיהיה צורך ממשי או כנגד הזמנות או מכירות מראש, זה אומר שיותר כסף נזיל נמצא בכיס שלנו״. 

מעבר לאתגר הפיננסי והתפעולי, בעלי העסקים נאלצים להתמודד עם אתגרים רבים נוספים ולגלות מגוון כישורים בשגרה ובוודאי בתקופה הנוכחית. ולכן, כחלק מהמאמץ המשותף לסייע לעצמאים לחזור למסלול ואף לעשות קפיצת מדרגה לעסק, יצא בנק הפועלים במהלך בו בעלי עסקים קטנים, לקוחות הבנק, מוזמנים ליהנות מחבילה רחבה של הטבות בחברות מובילות בתחומן שמטרתן קידום העסק והגדלת החשיפה שלו. למשל, הטבות למי שרוצה להקים אתר לעסק בפלטפורמת Wix , הטבות בקידום העסק באתר ובאפליקציית easy, הטבות לקידום העסק ב-Google, מתנה ומחירון מוזל לשירותי שילוח ב Gett Delivery, הנחה ברכישה ראשונה של שירותים המוצעים בפלטפורמת Fiverr, והנחה משמעותית ללקוחות הבנק בסדרת מפגשים קבוצתיים וליווי אישי עם המאמנים העסקיים של אלון גל. מגוון ההטבות המוצעות רחב והוא נותן מענה מדויק לאתגרי התקופה.


מתעניינים בהטבות לעסק? לחצו כאן

קבלת ההטבות בכפוף לתנאי תקנון ההטבה שבאתר הבנק ותנאי השימוש של נותן ההטבה.
פתרונות מימון בסיוע המדינה

בנוסף להטבות, גנץ טוען כי ישנה הזדמנות לייעל ולדייק את העסק במגוון תחומים. ״זאת תקופה שבה הרבה מאוד עסקים עושים שינויים באופי העסק שלהם, בצורת העבודה, בהתאמה של המוצר, האונליין עושה קפיצה אדירה. בתי דפוס, למשל, הפכו ליצרני מסיכות והגיעו למחזורים מרשימים. זאת יצירתיות שצומחת מתוך המשבר והצורך להשתנות. אלו נושאים ששווה להשקיע בהם מחשבה וכשהם מבשילים, מומלץ להתייעץ גם עם בנקאי מומחה עסקים שיוכל להתאים פתרונות פיננסיים ולתרום מניסיונו״.  

יותר מאלף פניות ביום לקרן להלוואות בערבות המדינה הגיעו בשיא לבנק הפועלים במהלך תקופת המשבר, ולא במקרה. הקרן היא גוף שמעניק הלוואות במימון גופים פיננסיים, אותם המדינה מתחייבת לשפות בגין חדלות פירעון. הערבות מאפשרת לגופים המממנים להעניק תנאים נוחים ללווים. לטענת גנץ זוהי אפשרות טובה ורלוונטית עבור כל עסק קטן ובינוני שנפגע מהמשבר. "הגיעו אלינו עד היום למעלה מ-20,000 בקשות, וטיפלנו כבר ביותר מ-90% מהן – רבות אושרו. בחנו את העסקים, ומי שהיה זכאי קיבל הלוואה בתנאים טובים עם פריסת החזרים ארוכים ואפשרות לדחיית תשלומי הקרן. 


ומה עם כל ענפי התיירות, התרבות והפנאי שנפגעו? אצלם קצת יותר קשה להראות לבנקאי עתיד ורוד ולקבל הלוואה

"לאחרונה המדינה השיקה גם מסלול מוגבר, שמיועד לעסקים ברמת סיכון גבוהה יותר. אחד הקריטריונים, למשל הוא פגיעה משמעותית של לפחות 50% בהכנסות. זה משמעותי ובא לתת מענה לענפים כמו עולם התיירות, המסעדנות והאירועים, שבמיוחד בתקופה הזו רמת הסיכון בהם גבוהה והמחזורים נמוכים. אני חייב לומר שאני גאה בהתמודדות של הלקוחות העסקיים שלנו שמרביתם ממשיכים לעמוד בהתחייבויותיהם, מתאימים את עצמם למציאות החדשה ומספקים פתרונות. חשוב לי שיכירו את הכלים וההטבות שהבנק, המדינה וארגונים אחרים מעמידים לרשותם".

 
* קבלת אשראי בכפוף לתנאי הבנק ואישורו. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל