משבר הקורונה: איזה כלים להתמודדות עומדים לרשות העסק שלכם?

אי הוודאות הכלכלית שהביאה איתה המגפה העולמית, משפיעה על עסקים קטנים ובינוניים רבים.


זאת הייתה אמורה להיות אחת התקופות הכי עמוסות בשנה של חברת התיירות ״שין טורס״. העובדים התכוננו למבול הטלפונים של הזמנות חופשות האביב – ואז השמיים נסגרו. ההתפשטות העולמית המהירה של נגיף הקורונה הביאה בשלב ראשון לביטולים המוניים של חופשות, והמכה הסופית הגיעה עם ביטול הטיסות לישראל וממנה. ״כבר בימים הראשונים, כשעוד נראה היה שהמשבר יהיה קטן יותר, נאלצתי לפטר שני עובדים ואת היתר הורדתי לחצי משרה״, מסביר אסף פלד, בעלי החברה. "היום אנחנו כבר עובדים במינימום תפוקה, ועסוקים בעיקר בשיחות ביטול. כל חופשות הקיץ שהוזמנו דרכנו כבר בוטלו, ובגלל חוסר הוודאות יש אפס הזמנות עתידיות. המשמעות לעסק כמו שלי היא שהחמצן שמחזיק אותנו הולך ואוזל״. 

בעוד לעסקים גדולים יש את היכולת להישאר עם הראש מעל המים לזמן מה גם בתקופות לא רווחיות, עסקים קטנים ובינוניים כמו החברה של פלד, שהיקף הרווחים שלהם קטן יחסית – עלולים להיפגע קשות כתוצאה מאירועים בלתי צפויים. כאן נכנס לתמונה הצורך באסטרטגיה חכמה שתאפשר לשמר את העסק לאורך זמן עד שהמשבר יחלוף.
"אנחנו בהחלט מבחינים בסימנים מוקדמים של האטה כלכלית", מסביר יואב גנץ, מנהל תחום עסקים בחטיבה הקמעונאית בבנק הפועלים. "במעגל הראשון של הנפגעים נמצאים תחומים כמו התיירות, אבל ישנם ענפים רבים נוספים שנפגעים באופן עקיף. אחרי חברות התיירות ובתי המלון, מושפעים גם היבואנים, ענף המסעדנות, ענף האירועים וכו'. מדובר באירוע שיוצר תגובת שרשרת במשק הישראלי".

ההבדל בין משבר הקורונה למשברים אחרים הוא ההשפעה על הביקוש וההיצע. גנץ טוען שהסיבה לכך היא אי הוודאות לגבי משך המשבר. ״ציבור הלקוחות נמנע כרגע מפעילות כלכלית משמעותית״, הוא מסביר, ״מהצד השני עסקים קטנים רבים מתקשים עם מלאי ואספקה. יש עובדים שנמצאים בבידוד וזה מכביד עוד יותר על הניסיון לענות על הביקושים״.


בואו נעבור את זה יחד

למרות הקשיים והאתגרים הרבים שמביא איתו משבר הקורונה, יש גם נקודות אור שחשוב להכיר. ״המשק הישראלי נמצא ביתרון על פני מדינות אחרות״, אומר גנץ. ״אנחנו נכנסים למשבר הזה עם נתונים טובים כמו אבטלה נמוכה, יחס חוב-תוצר נמוך ומערכת בנקאות יציבה. בנוסף, אנחנו משק שמורגל לפעול בתוך אי ודאות מהיותנו מדינה קטנה במזרח התיכון. ההיכרות שלנו עם המצבים האלה והיכולת לצמוח ולהתפתח גם בתוכם היא עניין חשוב״.
המפתח להתמודדות של בעלי עסקים קטנים ובינוניים עם המציאות החדשה היא להיעזר באחרים. גנץ מתאר פניות יזומות שנעשות בימים האחרונים מצד הבנק אל לקוחות שנמצאים בסיכון להיפגע מהמשבר. המטרה היא להבין את היקף הפגיעה ואת צרכי העסק, ולבנות יחד עם הבעלים תוכנית פעולה להמשיך הדרך.


אז מהו סדר הפעולות שבו כדאי לנקוט כבר עכשיו?

גנץ: "בראש ובראשונה כדאי לבצע הערכה ולבחון את כל התרחישים האפשריים שיכולים לקרות בעתיד הקרוב והרחוק״. למשל, אפשר להסתכל על מדינות אחרות בעולם שנמצאות עמוק יותר במשבר, כמו ארה״ב ואיטליה, ולהיערך למצב מורכב שכולל בידוד המוני, ביטול לימודים, קשיי אספקה וכו׳. אחרי שמיפינו את התרחישים, מתחילים לתכנן תגובות ובוחנים את המקורות הנזילים של העסק. כדאי לבחון האם קיים כסף מזומן שמספיק לכיסוי ההוצאות הקבועות חודשיים-שלושה קדימה, האם ניתן למכור מלאי קיים או להגדיל את מסגרת האשראי מול הבנק״.
השלב השלישי הוא צמצום של הוצאות לא הכרחיות והימנעות מהשקעות ארוכות טווח. כדאי גם לייצר תכנית צמצום והתייעלות, ככל שכזו אפשרית. דוגמאות לצעדי התייעלות הם מעבר לייצור עצמי, הוצאת עובדים לחופשה יזומה או העברה של חלק מהעובדים לחצי משרה. "נוסף על כל אלה, בעל העסק צריך לשדר מנהיגות", קובע גנץ, "הוא צריך להשרות יציבות, למרות המשבר – גם מול העובדים וגם מול הלקוחות. מה שאנחנו לומדים מהמשבר הזה הוא שאפשר לתכנן בלי סוף ולהקצות תקציבים, אבל בסוף יש אירועים שקשה לחזות אותם, ולכן חשוב בעיקר להיות ערים לשינויים ולהתפתחויות, ולהגיב בזמן ומהר".

אחד הפתרונות שמציע הבנק בימים אלה לעסקים שמתקשים בתקופה הזו הוא הלוואה של עד 400,000 שקלים בתנאים מועדפים, כולל ריבית ייחודית של החל מפריים +1.5%, אפשרות דחיית החזר של עד שישה חודשים ופריסה נוחה של עד 24 תשלומים. "המטרה שלנו היא שהעסקים האלה ימשיכו לתפקד גם בתקופה קשה", מסכם גנץ.


חשוב לדעת

  • האמור הינו מידע כללי בלבד ואינו מהווה ייעוץ או המלצה או הצעה למתן אשראי. תוכניות עסקיות יש לבצע בהתאמה לעסק הספציפי על פי צרכיו ונתוניו.
  • קבלת ההלוואה בכפוף לתנאי הבנק ושיקול דעתו ביחס לנתונים האישיים של הלקוח ו/או העסק .
  • אי עמידה בפירעון הלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.
  •  שיעור הריבית יקבע בהתאם לפעילות הלקוח בבנק. נכון ליום 15/3/20 פריים + 1.5% היא ריבית  בשיעור של 3.25% לשנה (המהווה ריבית מתואמת בשיעור של 3.298% לשנה).