בנק הפועלים מפרסם את דוחותיו הכספיים לרבעון השני של שנת 2020
13.08.2020
הבנק מסכם את הרבעון השני ברווח נקי של 133 מיליון ש"ח
תוצאות הרבעון הושפעו מהוצאות להפסדי אשראי של כ-1.13 מיליארד ש"ח
עיקר ההוצאות נובעות מההפרשה הקבוצתית על רקע התמשכות המגיפה.במהלך הרבעון המשיך הבנק במתן פתרונות ודרכי סיוע ללקוחותיו שנפגעו ממשבר נגיף הקורונה.
הבנק ממשיך להציג יחסי הון ונזילות גבוהים מאוד.
להלן נתונים עיקריים מתוך הדוחות הכספיים לרבעון השני של שנת 2020:
- הבנק מסכם את הרבעון השני של השנה ברווח נקי בסך 133 מיליון ש"ח בהשוואה ל-871 מיליון ש"ח ברבעון המקביל, ירידה של 84.7%.
- שיעור התשואה להון על הרווח הנקי עמד ברבעון השני על 1.4% בהשוואה ל-9.3% ברבעון המקביל.
- ההשפעה העיקרית על תוצאות הרבעון היא הוצאה להפסדי אשראי שהסתכמה ברבעון ב-1,128 מיליון ש"ח, מתוכה הוצאה קבוצתית להפסדי אשראי של 806 מיליון ש"ח על רקע התמשכות המגיפה ועוצמתה.
- הגידול בהפרשה הקבוצתית נבע בעיקרו מגידול בשיעורי ההפרשה בענפי המשק השונים, לנוכח אי הוודאות הגבוהה הקיימת לאור השפעות נגיף הקורונה על המצב במשק, וכן לאור הצורך לבנות עתודה להפסדי אשראי אפשריים בעתיד.
- תוצאות המחצית הראשונה: הרווח הנקי מפעילות נמשכת למחצית הראשונה של 2020 עמד על 434 מיליון ש"ח, הרווח מפעילות נמשכת לפני מס עמד במחצית הראשונה על 858 מיליון ש"ח, ושיעור התשואה להון על הרווח הנקי מפעילות נמשכת עמד במחצית הראשונה על 2.3%. ההוצאות להפסדי אשראי במחצית הסתכמו ב- 1,937 מיליון ש"ח.
- במהלך הרבעון השני הבנק המשיך לשמור על הון ונזילות גבוהים מאוד. ההון המיוחס לבעלי מניות הבנק הסתכם בסוף הרבעון השני ב-38.0 מיליארד ש"ח בהשוואה ל-38.2 מיליארד ש"ח בסוף שנת 2019, יחס כיסוי הנזילות עמד בסוף הרבעון השני של שנת 2020 על 131% בהשוואה ל-127% ברבעון המקביל אשתקד.
- יחס הון עצמי רובד 1: יחס ההון עצמי רובד 1 ליום 30 ביוני 2020 עמד על 11.23%, והוא גבוה מיחס ההון עצמי רובד 1 המזערי הנדרש ע"י בנק ישראל וכן מיעדי ההון של הדירקטוריון.
- צמיחה באשראי לדיור: הבנק המשיך לתמוך בלקוחותיו ובביקושים בתחום הדיור, והגדיל במהלך הרבעון השני את האשראי לדיור בהיקף של 1.84 מיליארד ש"ח. תיק האשראי לדיור בישראל הסתכם ברבעון השני ב-93.9 מיליארד ש"ח לעומת 89.3 מיליארד ש"ח בסוף שנת 2019, עלייה בשיעור של 5.1%.
- גידול בפיקדונות הקמעונאיים: הפיקדונות הקמעונאיים הסתכמו ברבעון השני ב-263.4 מיליארד ש"ח בהשוואה ל-234.7 מיליארד ש"ח בסוף שנת 2019, עלייה בשיעור של 12.2%.
- קיטון בהוצאות התפעוליות: ההוצאות התפעוליות והאחרות הסתכמו ברבעון השני של שנת 2020 ב-1,826 מיליון ש"ח בהשוואה ל-1,992 מיליון ש"ח ברבעון המקביל, ירידה בשיעור של 8.3%.
פרידה מעודד ערן ז"ל
בסמוך למועד פרסום דוח זה, הלך לעולמו עודד ערן אשר כיהן כיו"ר בנק הפועלים בשלוש וחצי השנים האחרונות לאחר מאבק במחלת הסרטן.לעודד הייתה תרומה עצומה לקידום העשייה הרבה של בנק הפועלים הן בתחום העסקי והן בתחום הקהילה והחברה ובפרט הקדיש רבות מזמנו לקידום האוכלוסיות המוחלשות בחברה הישראלית.
עודד ייזכר בליבנו כאיש של צדק, ערכים ומשפט, נדיר בחוכמתו, תבונתו ויושרו, אך מעל הכל מנהיג אשר העשייה החברתית והתרומה לקהילה היו נר לרגליו ועמדו תמיד בראש מעייניו. יהי זכרו ברוך.
סיוע ללקוחות הבנק בתקופת משבר הקורונה
- בתקופה זו שם הבנק למטרה להתאים את מגוון הפתרונות והשירותים המוצעים ללקוחותיו על מנת לאפשר להם לצלוח את המשבר בצורה המיטבית.
- הקפאת תשלומי הלוואות: הבנק מאפשר להקפיא תשלומי הלוואות ותשלומי משכנתא על מנת להקל על תזרים המזומנים של הלקוחות. נכון לסוף הרבעון השני, דחה הבנק לבקשת לקוחותיו תשלומי הלוואות בהיקף של כ-2.3 מיליארד ש"ח, מתוכם תשלומי משכנתאות בהיקף של 355 מיליון ש"ח המייצגות יתרת הלוואות לדיור מצטברת בהיקף של 19.9 מיליארד ש"ח שבגינה נדחו התשלומים.
- השתתפות בקרן להלוואות בערבות מדינה: הבנק המשיך בהעמדת הלוואות לעסקים במסגרת הקרן להלוואות בערבות מדינה. נכון לסוף הרבעון השני, הבנק העמיד ללקוחותיו הלוואות בהיקף של כ-3.8 מיליארד ש"ח במסגרת הקרן, כ-78% מהסכום ניתן לעסקים קטנים וזעירים, ו-22% נוספים לעסקים בינוניים וגדולים.
- סיוע לאוכלוסייה המבוגרת: הבנק הקים מוקד שירות ייעודי לאוכלוסייה המבוגרת (מעל גיל 65), המעניק ללקוחות שירות אישי ומהיר ללא המתנה.
- תיאום פגישות מראש בסניפי הבנק: הבנק האיץ את מהלך תיאום הפגישות עם בנקאים בסניפי הבנק, כמקובל בארגונים מתקדמים בעולם. שיעור הפגישות שתואמו מראש מתוך כלל הפגישות עלה מכ-20% בתחילת השנה לכ-80% בסוף חודש יולי, דבר שמאפשר לשפר את חוויית השירות ללקוחות ואת היעילות התפעולית בסניפים.
- הקמת קרן הלוואות ייעודית לעצמאיים: במהלך אפריל 2020 יזמו הבנק וארגון להב הקמת קרן ייעודית להלוואות לעצמאיים בהיקף של חצי מיליארד ש"ח ובריבית הדומה לזו הניתנת בהלוואות בערבות מדינה.
- התחשבות בהסדרת תשלומים: עם התפרצות מגיפת הקורונה הוביל הבנק סדרת צעדים שנועדו להקל על הציבור לצלוח את המשבר הכלכלי וכן לסייע ללקוחותיו לעמוד בהתחייבויות כלפי הבנק. הבנק מנחה את עובדיו לפעול בגמישות ובהתחשבות מרבית כלפי הלקוחות בכל הקשור להליכי גבייה, לרבות הגדלת פרק הזמן המוענק ללקוחות להסדיר את התשלומים לבנק מבלי להידרש להליכים משפטיים.
- הבנק הרחיב את פעילות המרכז לצמיחה פיננסית בחודשים האחרונים על מנת ללוות את הלקוחות הפרטיים והעסקים ולסייע להם בהתנהלות פיננסית נכונה.
- סיוע ותמיכה בעסקים: בשבועות האחרונים הבנק החל במהלך הנועד לעודד רכישות בעסקים מקומיים שנפגעו ממשבר הקורונה תחת השם "קונים מקומי". החלק הראשון של המהלך כולל מעטפת של ליווי וייעוץ לעסקים קטנים ועצמאיים, לקוחות הבנק, באפיקים פיננסיים ובהטבות לקידום דיגיטלי של העסק. בחלק השני, הבנק מסייע בהגברת החשיפה לעסקים קטנים מקומיים באמצעות פרסומם באמצעי מדיה שונים וכן באמצעות הצעת הטבות וקופונים מבית העסק לכלל לקוחות הבנק.
- תרומות לאוכלוסיות שנפגעו מהמשבר: מתחילת משבר הקורונה, הבנק תרם כ-4 מיליון ש"ח למגוון אוכלוסיות שנפגעו מהמשבר. בנוסף, הבנק הקים מספר מערכים תומכים המספקים כלים וליווי אישי לדורשי עבודה ללא עלות.
התפתחויות אחרונות
- מינוי יו"ר דירקטוריון: ביום 28 ביוני 2020 החליט דירקטוריון הבנק לבחור במר ראובן קרופיק כיו"ר דירקטוריון הבנק וביום 28 ביולי 2020 עם קבלת אישור הפיקוח על הבנקים, נכנס המינוי לתוקף.
- זכייה במדד מעלה: הבנק זכה לדירוג פלטינה פלוס במדד מעלה לאחריות תאגידית, זו השנה השלישית ברציפות.
- האצת תוכנית ההתייעלות: לנוכח השפעות התפשטות נגיף הקורונה, הבנק החליט על האצת קצב יישום תכנית ההתייעלות לשנים 2020-2022 עליה הודיע הבנק במהלך ינואר האחרון, במסגרתה ייפרשו מרצון כ-900 עובדים.
- מתכונת העבודה בבנק: בשל התפשטות נגיף הקורונה הבנק פעל בסוף הרבעון הראשון ובתחילת הרבעון השני במתכונת חירום, כאשר מתכונת העבודה בבנק צומצמה ביחס לרגיל. בחודש מאי הבנק חזר למתכונת עבודה מלאה תוך התאמת אופן העבודה לנסיבות המשתנות. הבנק פועל בהתאם לתקנות שעת חירום לצמצום התפשטות נגיף הקורונה, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הקלות רגולטוריות והנחיות בנק ישראל ותקנות מחייבות נוספות על מנת להבטיח המשך מתן שירות בערוצים השונים.
- יישום התוכנית האסטרטגית: בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, ההנהלה ודירקטוריון הבנק קיימו דיונים אסטרטגיים במהלך הרבעון השני בהם החליטו להמשיך ביישום התוכנית האסטרטגית שאושרה בסוף 2019, תוך עדכון תכניות העבודה לשנת 2020 במטרה להאיץ את יישומם של מהלכים שיתמכו בפעילות הבנק בתקופה זו, ובהם: הרחבת מגוון השירותים הבנקאיים שלקוחות הבנק יוכלו לצרוך בערוצים השונים, ללא צורך בהגעה פיזית לסניף; הרחבת מגוון ערוצי ההתקשרות עם הבנק, תוך מיקוד בהמשך פיתוח הפתרונות הדיגיטליים; מעבר למופע קהל מתואם מראש במערך הסניפים; פיתוח תשתיות המאפשרות לעובדי הבנק עבודה מרחוק; וכן האצת קצב יישום תכנית ההתייעלות עליה דווח ביום 8 בינואר 2020.
לצפייה בהודעה המלאה