הוצאות משקי הבית בתקופת אינפלציה


 

25 יוני 2023

המחירים בארץ עולים בקצב מהיר, הריבית עלתה וכוח הקנייה של הציבור נשחק. שאלנו את המחלקה הכלכלית של הבנק מה ניתן ללמוד מהנתונים על הוצאות משקי הבית בתקופת אינפלציה.

תמונה תמונה

| מה אומרים הנתונים?

הנתונים משקפים שמשקי הבית שוחקים בהדרגה את החסכונות שצברו בתקופת הקורונה מכיוון שלא יצאו לחופשות בארץ או בחו"ל, לא היו מופעים ובילויים, הוצאות הרכב קטנו וכיו"ב, ואנו מתחילים לראות לאחרונה אף ירידה של ממש בצריכה. הרכישות בכרטיסי אשראי נותרו באפריל ללא שינוי, לאחר ירידה בשיעור של 1.5%בחודש מרץ (במונחים ריאליים), והפדיון ברשתות השיווק ירד בחודשים מרץ-אפריל בשיעור מצטבר של 2.8%.

| על איזו הוצאה הישראלים לא מוותרים למרות העליה במחירים? 

באופן מפתיע מעט, על אף שמחירי הנסיעות לחו"ל התייקרו, בין השאר על רקע היחלשות השקל בשנה האחרונה, אנו רואים שנסיעות הישראלים לחו"ל ממשיכות לעלות ומספרם מתחילת השנה הגיע לכ-  3.5 מיליון. משקי הבית מזהים אולי יעדים קרובים בהם ההוצאה קטנה מההוצאה לחופשה בארץ, אבל סביר להניח שכבר בעת הזמנת המלון גילו שאירופה ואמריקה הן לא במחירים של לפני שנתיים-שלוש. האינפלציה שם הייתה גבוהה מזו אצלנו. מחירי המזון זינקו בשיעורים דו-ספרתיים, המלונות יקרים יותר, השכרת הרכב יקרה, והחופשה בכללותה כבר מכבידה מאוד. 
רכיב הנסיעות לחו"ל מהווה משקל גבוה בסל הצריכה של הישראלים – כ- 3.5% מסך ההוצאה. בשנה האחרונה סעיף זה התייקר ב- 21.3%, והיה גורם מרכזי באינפלציה בישראל.  

תמונה תמונה

| מתי תשתנה המגמה?  

כלכלני בנק הפועלים מעריכים כי על פי התחזית הולך להיות פחות טוב לפני שישתפר. עד כה השכר בחלק גדול מענפי המשק עלה, ופיצה על חלק מההתייקרויות. צמיחת המשק מאיטה, וכנראה שגם השכר לא ימשיך לעלות בקצב כזה, הוא לא יוכל לפצות על עליות המחירים ובטח שלא על עליית הריבית. בסופו של יום המטרה של העלאות הריבית היא שמשקי הבית יהדקו את החגורות, אחרת האינפלציה לא תרוסן. הישראלים ככל הנראה לא יוותרו על החוויה של הנסיעה לחו"ל, הדור הנוכחי מעדיף חוויות על פני מוצרים פיזיים. "החוויות" האלו עולות הרבה יותר כסף היום, ויש לזה השפעה על הכסף שנותר לצריכה בארץ.

 

*מידע המומחים אינו מהווה הצעה או ייעוץ לרכישת ני"ע ו/או נכסים פיננסיים ואין בו משום תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתוניו וצרכיו של כל אדם.